الأربعاء، 2 ديسمبر 2009

مش عارف-1


من داخلى احترم اى شخص اجد فى داخلة قوة يستطيع من خلالها ان يفعل اى شئ مقابل ان يحقق حلمة او هدفة اقف مع نفسى واسالها ماهو الشئ الذى قد يضعفنى وانت اسال نفسك نفس السؤال..

النظرة الايجابية فى حياتنا قد اختفت لاننا لم نعد نملك الايمان الكافى الذى قد يدفعنا الى الامام..

الايمان الذى اقصده هنا ليس الايمان الدينى فحسب بل اقصد الايمان الشخصى الايمان الذى يحرك كل ما بداخلك لكى تنجز عملا اجمع الناس على انه من الصعب انجازة وانا على يقين ان هنالك اشخاص موجودين فى الحياة قادرين على ان يحركوا الكرة الارضية الا اذا وضعتهم فى المكان الصحيح .

صديقى..قف امام المراة الان وتأمل ملامحك جيدا وعبر عما يدور فى ثناياك وأدر شريط حياتك بالكامل وشاهده وانت امام نفسك وتذكر ماهى الخطواط الهامة فى حياتك التى استاطعت ان تنجز فها عملا لم ترى فى عيون الاخرين انه من السهل انجازة!!!

كما قولت فى البداية اننى احترم من اجده قوى ليس فقط رجل وانما امرأة ايضا .
فا قوة المرأة تكمن فى عطفها وحنانها على الرجل الذى هو بدوره يشعر بانه طفل كبير مدلل ولكن هنا يجب ان اسال هل تستمر هذه الحياة بالشكل الذى نريده؟؟؟؟!!

لم استطيع يا صديقى ان احصل عل اجابة واضحة لاننى من كثرة ماسمعت من المشاكل والمشاجرات بين الزوجين او بين اثنين اتفقا ان يكونا سويا ان يكون بينها هذا الرباط القوى الشديد (الحب) ..هذة المشاكل جعلت هناك كراهية تنبت بداخل كلا من الطرفين ولاننا قد تربينا على عدم المناقشة او التعبير للطرف الاخر فابأيدينا ندفن ذلك الاحساس بداخلنا.

سالنى احد الاصدقاء ذات مرة (انت مش ناوى تخطب؟) هذا السؤال بالنسبة لى معتاد فاجبت (لما الاقى اللى انا عايزها) اجابنى قائلا(يعنى هتكون مين؟ واحده وخلاص)!!!!

هكذا كانت الفكرة الاساسية لدى بعض الشباب العادى وأقولها مرارا وتكرارا العادى الذى يرى الحياة بمنظور عادى فهو موظف ويرغب فى ان يتزوج لكى يكمل نصف دينه وهكذا تكون حياتة بعد الزواج يستيقظ مبكرا يذهب الى عمله الى ان ينتهى يستقل المواصلات حتى بيته يجلس فى انتظار طعام الغداء وبعد ذلك يستلقى اما التلفزيون الى ان ينام.وهكذا كل يوم!!

ما هذا الروتين؟؟! احاول جاهدا ان اقنع الشخص الذى امامى انه لابد من كسر هذا الروتين ولكن لا فائدة قالى لى احدهم(انت فاكر نفسك هتغير الكون) ردت (ياعم لا بس اهو اسمى حاولت) وقال اخر ( واية علاقة مراتك بطموحاتك واحلامك اعمل اللى انت عايزة من غيرها) اجابته قائلا( العلاقة بين الراجل والست علاقة مكملة يعنى لو الراجل 60% الست 40% او العكس ) رد قائلا( بكرا نشوف لما تتجوز ياعم يبتاع نصف المجتمع )!!!!!!!!!!!


يتبع......

هناك 6 تعليقات:

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

ههههههههههههههو انتو كمان بيتقلكوا الكلام ده..
انا بيقولولى مش ناويه تتخطبى باه,,شدى حيلك:)
هموووت واعرف اشد حيلى ازاى انا خايفه اشده يتقطع:)

مش المهم انك تخطب اوتتجوز المهم انك تتجوز صح..
انا متفقه معاك جداااا فى النقطه دى.

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

بالمناسبه اباه شيل التدقيق اللغوى بقعد ساعه على مشوف الحروف العنجليزى:))

محمد فؤاد (صاحب عمود النور) يقول...

واللهى بيتقالناالكلام دا وخصوصا لما تقابل حد من صحابك متجوز او حد من معارفك الكبار فى السن واللى يضايقك ويخليك هتطق انك لما تقابل نفس الشخص دا وتقوله انا نويت خلاص يقولك يا عم عشيلك يومين انت لسه ضغير لااله الا الله ياعم هو مش انت لسه قايلى كدا من كام يوم يرد بضحكة مستفزة

بصى انتى كلامك مظبوط المهم انك تخطب وتتجوز صح بس انا مش مغسل وضامن جنة ولا ايه؟؟

محمد فؤاد (صاحب عمود النور) يقول...

هى اللغة اللى بكتبها صعبة ؟؟

غير معرف يقول...

حلوة بس صريحه جدا يعنى داخله فى عمق الانسان قوى ودا عيب فينا لما نتواجه باللى فينا واحنا بندارية بنزعل ان فية غيرنا شايفنا من جوة

لــــ زهــــــراء ــــولا يقول...

محمد
-*-*-
حلو العنوان اوى مش عارف
انت عارف انه تقريبا كده ماحدش عارف اى حاجه فى كل حاجه

كلامك صح ميه فى الميه الرجل والمراه يكمل كلا منهما الاخر
حاجه صعبه اوى ان الرجل يخنق طموح المراه او العكس يعنى كل واحد فيهم المفروض يكمل الاخر فى كل حاجه ولابد ان يكون هناك نقاط متشابهه يلتقوا فيها

عارف يا محمد كل يوم واحد او اكتر بتجوزوا بس ياترى كام زيجه منهم بتكون زيجه صح الصح وكان زيجه منهم تقدر تقول عليها انها زيجه ناجحه
والله يا ابنى لو على الجواز والسلام كان الناس كلها اتزوجت وكل واحد فى بيته لكن المشكله اى فى ناس زيك وزيي وزى ناس تانيه عاوزين زيجه ناجحه يقدورا يكملوا بعض بجد
وبعدين بقى شد حيلك انت مش ناوى تتجوز
جمله سورى يعنى غبيه اوى يعنى المفروض تحط رساله على صدرك لمن يهمه الامر تقول انك عاوز تتجوز
عارف الجمله اللى بتقول اسهل طريقه لكى تسعد الناس هو ان تتركهم فى حالهم ياريت كل واحد يسيب الاخر فى حاله
سعدت جدا جدا بالقراءه


زهراء